Tato stránka je věnována radioamatérské HAM expedici Krkonoše 2001

Team a termín EXPEDICE

Termín expedice jsme zvolili na třetí víkend v květnu (19.5 a 20.5.   2001) a team expedice tvořili OK1CSS, OK1TDU, OK1XTB, OK2IRO, a samozřejmě já OK1TLT, jakožto pachatel a organizátor celé akce.

OK1CSS - Štěpán OK1TDU - David OK1TLT - Tomáš OK1XTB- Jirka OK2IRO - Pavel

Úvod - příprava HAM expedice Krkonoše 2001

Po úspěšném portable vysílání za účelem získání diplomu ROZHLEDNY ČESKÉ REPUBLIKY jsme se rozhodli, že letos získáme další diplom KOPCE A HORY ČR, jehož pořadatelem je opět Radioklub Štětí OK1KST, a proto jsme naplánovali HAM expedici do Krkonoš. Cílem expedice bylo získat co nejvíce bodů do diplomu, podpořit portable vysílání, rozdat co nejvíce bodů protistanicím a především příjemně se pobavit s přáteli v malebném prostředí Krkonoš. Celý nápad uspořádat expedici vznikl při jednom našem pravidelném setkání v pizzerii Padova. Výchozím stanovištěm pro vysílání jsme původně zvolili horskou chatu Dvoračky, ale ve zvolený termín se zde nepodařilo zajistit ubytování, a proto padla další volba na Horní Mísečky, odkud jsme naplánovali cesty k jednotlivým vrcholům Krkonoš a to především k VRBATOVĚ BOUDĚ a na ZLATÉ NÁVRŠÍ .

Další informace viz. MAPA

Proč zrovna Zlaté návrší a Vrbatova bouda ?

Vzhledem k podmínkám diplomu je vhodné zvolit místa pro vysílání pokud možno co s největší nadmořskou výškou a dále tyto místa musí být označena a pojmenována v turistických mapách. Právě Krkonoše a hlavně místa v okolí Zlatého návrší - Vrbatova návrší jsou tím nejideálnějším místem, kde se nachází několik vhodných míst pro vysílání, která mají nadmořskou výšku přes 1000 m n. m. a především nejsou od sebe příliš vzdálena.

VRBATOVA BOUDA (1 396 m)

Významná horská bouda a výletní cíl na hřebenu Krkonoše (Zlaté návrší), křižovatka turistických cest. Byla otevřena v roce 1964 a pojmenována po lyžařském závodníkovi V. Vrbatovi z Kruhu u Jilemnice.

K boudě vede horská silnice z Horních Míseček (linka ČSAD, v letní sezóně kyvadlová doprava v zimě nesjízdná).

Dále si dovoluji upozornit, že jsem již vysílání v této lokalitě realizoval, a to při QRP závodě v roce 1999 - OK1TLT/p a doufám, že mi to letos opět vyjde.

Vybavení expedice - TRX, ANT

TRX

ft290r.jpg (11334 bytes)

Pásmo 2 m  -  YAESU FT-290RII (Allmode).

ft-790.jpg (10640 bytes)

Pásmo 70 cm  - YAESU FT-790 (Allmode).

ic-t81a.jpg (15165 bytes)

Pásma 2m, 70 cm a 23 cm - IC-T81e(a) FM.

ANT

Pro pásmo 2m jsme používali 4 elementové ANT typu KRC.

ANT 70 a 23 cm

Pro pásma 70 cm a 23 cm jsme používali ANT typu  F9FT.

Stavna 70 a 23 cm

Pásmo 23 cm  33 el. F9FT.

Pásmo 70 cm  21 el. F9FT.

Pátek 18.5. 2001 - odjezd

Pátek 18.5. 2001 - nastal očekávaný den D, na který jsem se všichni těšili a po všech přípravách jsme úspěšně vyrazili z Prahy směr Krkonoše. Bohužel v pátečních odpoledních hodinách začalo nepříjemně pršet, to nás však neodradilo a věřili jsme, že se počasí umoudří  a celá akce bude úspěšná. Cestou jsme zastavili na občerstvení  u jedné benzínky, kde náhodou jsme potkali Mílu OK1MX.

U pumpy

V autě

Restaurace Jilemnická

V restauraci OK1TDU a OK2IRO

V podvečer jsme úspěšně dorazili do Horních Míseček, kde jsme se ubytovali a vynosily potřebné vybavení (nebylo toho málo HI). Na večeři jsme zašli do jedné restaurace, ale bohužel již kuchař odešel domů, a tak jsme si dali jen čaj   :-(.

Sobota  19.5.  2001 - první den vysílání

V sobotu jsme se probudili a počasí se zdálo být již lepší než v pátek, ale bylo stále zataženo. Pro sobotní vysílání jsme zvolili variantu mokrou a to jen jeden stožár, 2x ANT KRC (2m), dual magnetku a Quad 23 cm, FT-290R a ručky. Po 9:00 jsme autobusem dojeli na Vrbatovo návrší, kde byla teplota vzduchu okolo 0 °C a foukal nepříjemný vítr.

OK2IRO

OK1XTB

Přípravy

U pomníku

Na vrcholku jsem prohodili pár slov o ochráncem KRNAPu a vyrazili k první kótě - Vrbatovo návrší. Foukal velice silný vítr, a tak jsme se schovali v závětří u pomníku Hanče a Vrbaty.

Stavba antén probíhala za větru a i občasného sněžení. Po 10:00 SEC bylo vše připraveno a začal hned po první výzvě na 2m slušný PILE-UP.

Stavba ANT

OK2IRO a ANT

Stavba stožáru

Přesun Harrachovy kameny Kameny

Asi po 2 hodinách vysílání nám již byla taková zima, že jsme se museli jít ohřát do Vrbatovy boudy, kde jsme si dali i výborný guláš. Po obědě jsme se rozhodli, že změníme kótu a vyrazili jsme směr Harrachovy kameny. To se již počasí umoudřilo skrze mraky zasvitlo sluníčko.

Poslední kótu pro sobotní vysílání jsme zvolili Ambrožovu vyhlídku. Opět byl na nás slušný PILE-UP a vítr rozehnal mraky a tak byl čas i na společnou fotku v expedičních tričkách :-).

TN_udoli.JPG (3030 bytes)

TN_skupina1.JPG (3496 bytes)

TN_skupina3.JPG (2093 bytes)

AU contest Na sněhu

V sobotu 19.5. 2001  také od 17:00 UTC probíhal AURUM Contest, kterého se chtěl zúčatnit Pavel OK2IRO, a tak jsme se přemístili zpět na Vrbatovo návrší a zde postavili závodní pracoviště. Bylo již dost hodin, a tak se kluci OK1CSS, OK1TDU a OK1XTB rozhodli, že již půjdou do základního tábora a my s Pavlem jsme zůstali a účastnili se závodu. Vzhledem k tomu, že jsme byli na pěkné kótě, tak jsem si vzal ručku, baterku a teleskop a vyrazil jsem navázat pár spojení od pomníku Hanče a Vrbaty. Docela to pěkně chodilo a ani jsme se s Pavlem na 2m vzájemně nerušili. Postřehy ze závodů doplnil Pavel.

Neděle  20.5.  2001 - druhý den vysílání

V neděli již bylo relativně hezké počasí a v dopoledních hodinách se konal Provozní aktiv, a tak  jsme na kótu vzali další stožár a antény  F9FT (70 a 23 cm). Stavba antén proběhla bez problémů a v 8:20 UTC jsme se začali ozývat v pásmech 2m, 70 a 23 cm. Na 2m pracoval převážně Pavel OK2IRO/p a na pásmu 70cm jsem vysílal já OK1TLT/p a na  23 cm jsme se různě střídali. David OK1TDU, který navazoval spojení  na 2m, 70cm a i na 23 cm. Na 2m to pěkně chodilo a velice nás potěšilo, když na výzvu přišel SK7MW, kterého jsme přetáhli na 70 cm a navázali s ním perfektní QSO !

OK1TLT a ANT 70 a 23 cm

OK1TLT/p - výzva PA 70 cm

Stavba ANT 70 a 23 cm

OK2IRO/p - pásmo 2m

Team OK1CSS, OK1TLT, OK1XTB, OK2IRO a OK1TDU Team expedice

Po provozním aktivu jsme opět rozjeli slušný PILE-UP do diplomu Kopce a hory ČR, který pokračoval až do 14:30 SEC. Pak jsme zašli na oběd do Vrbatovy boudy a po obědě jsme ještě navázali pár QSO a posledním autobusem jsme se svezli do základního tábora. Po 17:00 SEC již bylo vše naloženo v autech a po úspěšné expedici jsme odjížděli zpět do Prahy. Na závěr jsme pořídili i několik TEAM expedičních fotek.

Závěrem

Cíl expedice pokořit hranici 2001 bodů byl úspěšně splněn a během víkendu jsme do diplomu Kopce a hory ČR rozdali přes 14 000 bodů.

Doufáme, že jsme zvýšili zájem o diplom a o vysílání v přírodě. Děkujeme všem, kteří s námi navázali spojení a těšíme se opět na slyšenou !

Tomaš OK1TLT !

Postřehy a hodnocení expedice ostatních kolegů

Výše uvedený text jsem napsal jako mé postřehy na celou expedici a postřehy ostatních kolegů naleznete zde:

OK2IRO - Pavel

Mé postřehy z expedice Krkonoše 2001 - konkrétně závod Aurum a PA 05/01

Není žádným tajemstvím, a v textu kolegů je to již několikrát zmíněno, že cílem celé Expedice bylo spojit PŘÍJEMNÉ s UŽITEČNÝM. Tím příjemným mám na mysli - pobyt na čerstvém vzduchu ve nádherném vysokohorském prostředí hřebene Krkonoš a tím užitečným - aktivně se zapojit do získání - tj. sbírání a rozdávání bodů - diplomu Hory a kopce ČR. Mimo tento prioritní záměr se nám společně podařilo vybrat termín expedice tak, aby navíc splňoval ještě následující dvě kritéria :

1. 1.V sobotu večer se konal polský CQ Aurum contest 2001 - závod na KV i VKV pořádaný klubem SP6YGB ze Złotoryje a VKV (2m SSB,FM,CW) část připadla právě na sobotu 19.5. 17.00 - 19.00 UTC.

2. Třetí neděli v měsíci se jako vždy pravidelně konal Provozní aktiv (odkaz?).

Sobota 19.5.2001 CQ Aurum Contest 2001

V podvečer po ukončení naší sobotní diplomové aktivity jsem udělali krátkou poradu všech členů expedice a rozhodli jsme, že část sejde do základního tábora (ubytovna Horní Mísečky) a druhá část (Tom,OK1TLT a já,OK2IRO) setrvá na vrcholu a zúčastní se závodu.

Důležitým faktorem pro mou účast v tomto závodě byl fakt, že jsem se již minulosti několikrát zúčastnil a jsem držitelem Certifikatu Kopacza Zlota (scan+odkaz?). Stanice vlastnící tento certifikát, předává v závodě jiný soutěžní kód (AU) a navázaná spojení s ní jsou hodnocena bodově dvojnásobně - viz podmínky závodu.

Abychom předešli případným problémům s počasím, které jsme zažili během dne, zabydlujeme se společně v autobusové zastávce na Zlatém návrší. Na stožár umisťujeme 4el. KRC horizontálně a 5/8 vertikál. Na stůl připravuji od Jirky XTB půjčený FT290II .Vše připraveno - prolaďuji pásmo - ještě půl hodiny před závodem je pásmo 2m relativně klidné, což naopak mne činí neklidným, neboť postrádám zvýšenou aktivitu SP stanic. Posledních 15min se však situace mění a aktivita z SP utěšeně vzrůstá.

Úderem sedmé hodiny (lokálního času) závod začíná a stanice se mi okamžitě plní do logu - SQ6AND 59 AU JO81HE ….a jedeme dál …….s povděkem kvituji množství OK1 stanic účastnících se v závodě - např. OK1AIL, OK1AIT - oba s kódem AU . Pokračuji výzvou do závodu na FM a v 31. minutě přichází 3Z6AET - příležitostná značka SP. Slyším SP3….spojení se však pro silné QRM nedaří. Neslyším již nové stanice a proto se přelaďuji na SSB - zde dělám asi 5 stanic - mimo jiné DG0DRF (AU) a také pořádající stanici SP6YGB .Opět ticho - přelaďuji zase zpět na FM - zde přichází série SP6,SQ6 stanic - už nic nového - asi jsem zase vše vyzobal - tak opět na SSB - zde dělám většinou OK1 stanice a setrvávám zde až skoro do konce. Před koncem se vrací Tomáš a společně děláme poslední stanici SN0BL. A je po závodě…

Závodní euforie mizí a my si uvědomujeme, že se již docela stmívá - narychlo s Tomem balíme - antény i se stožárem uklízíme do zastávky a obtěžkáni bateriemi a TRXy se vydáváme po asfaltové cestě dolů. Asi 40 min chůze si krátíme diskusí se zbytkem expedice v pásmu 70 a 23 cm o závodě a nedělním programu.

Výsledek ? V celku uspokojující - určitě lepší než minulé ročníky z domu - od krbu . Nadmořská výška dělá své. V závodě navázáno 46 platných QSO a získáno 5454 bodů v kategorii D - UKF Mixed. ODX ? - SQ6FHI JO81QG QRB 140km.

Neděle 20.5.2001 Provozní aktiv 05/2001

Po zkušenostech se sobotním počasím, jsme se v duchu asi všichni připravovali na nedělní mokrou variantu. Ráno bylo pro nás ovšem příjemným překvapením. Vzduch byl pročištěn nočním deštěm a přes drobné mráčky prosvítala azurová obloha - vše nasvědčovalo tomu, že bude krásný den.

Po výjezdu autobusem na Zlaté návrší a po obvyklém slovním rituálu s ochráncem KRNAPu, jsme se dali do budování obou stanovišť 2m a 70cm+23cm. Na 2m jsem si připravil klasickou 4el. KRC horizontálně a tak jako včera RIG FT290II. Vše připraveno - PSV v normě, standardně prolaďuji pásmo, kontrola majáků v dosahu - nic zvláštního - podmínky se jeví jako obvykle průměrné.

Odbila osmá UTC a hurá do závodu. Anténa směrována po větru. "Výzva závod OK2IRO/P " a pak to začalo …. až teď mohu tvrdit, že jsem zažil déletrvající opravdový pile-up na VKV. To se mi v mém městském QTH JN99 nestalo a stát nemůže. V 8:18 dělám známý chorvatský "maják" 9A2AE a následuje šňůra OK1 stanic, sem tam přerušena OK2, či OM. V 9:30 otáčím anténu proti větru směr východ - ačkoliv tento směr je stíněn Sněžkou a dále pak pohořím Jeseníků, efekt je znatelný a přichází řada OK2 stanic a v této řadě se objevuje i Jirka OK2UCC - takměř soused. Zdravím domů na Ostravsko a pokračuji dál. Několik stanic se přiznává, že bylo zmateno - po zaslechnutí prefixu OK2 směruje do OK2 a můj signál slábne.

Okolí moc nevnímám, ale sem tam zaregistruji, že se kolem nás motají nějací turisti. v pauzách zaslechnu Tomáše jak bojuje na 70cm. Daří se mu přetahovat i na 23 cm FM. Dává mi znamení a sem tam odbíhám dělat spojeni na 23cm.

Směr západ oproti mému očekávání netáhne, tak jak jsem předpokládal - výjimkou je DG2NBN JN59, DG0DG/P JO61 a DJ3LE JO44. (U této stanice jsem si až zápisem do elektronického deníku uvědomil, že toto spojení bylo závodní ODX - QRB 580km.)

V 10:02 přichází lahůdka - anténa směrována někam do DL a na výzvu přichází SK7MW JO65, po ověření značky (SPxSK ?) a výměny kompletních soutěžních kódů, volám na Davida. David přibíhá a …a už má další zemi a nový čtverec na 2m, taktéž Tomáš se zvedá od 70cm zařízení, dělá spojení a přetahuje jej na 70cm. Po chvilce napětí a točení antény - teď již správným QTF se ze šumu vyhupuje opět SK7MW a všichni máme na 70cm (cca 10W SSB !!) novou zemi i čtverec v logu. Pokračuji v závodě na 2m , SK7MW mne opět zdraví děkuje za QSO a loučí se…a jedem dál. Opět příval OK1 stanic. Přelaďuji se na 145 FM a zobu tam co se dá - výtěžnost cca 15 OK1 stanic. Vracím se na SSB a zaokrouhluji počet spojení na 120. Poslední stanicí je v 10:57 OK2BDS. Hotovo - konec. Až teď si uvědomuji, že mne trochu škrábou hlasivky a pálí čelo od slunce….

Výsledky: 119 platných QSO,17 čtverců, 332 bodů - to vše dává dohromady 5644 bodů.

Následky: Spálené čelo a prává tvář i s uchem - tak jak jsem seděl slunci vstříc. To vše však převážil úžasný zážitek a další motivace do závodění.

Zkušenosti :

1.Je poznat a v tomto případě nevýhodou je široký lalok 4 el. antény a malý předozadní poměr. V mnoha případech spletry a QRM způsobené provozem na pásmu, znemožnilo několik spojení. Úzce směrová anténa by tyto nedostatky odstranila - námět na zlepšení do příště - tj. přibrat další hliník.

2. Dalším poznatkem je, že z takovéto kóty bohatě stačí i 25W . Bylo by asi zbytečné připojovat PA cca 100W - osobně nemyslím, že by se dosáhlo znatelného efektu a když zahrnu zvýšení spotřeby energie z baterii a nárůst QRM na pásmu, nepřipadá mi to jako zlepšení. Pro zvýšení ERP je lepší spíše řešení č. 1

OK1XTB - Jirka

Pohled z druhé strany, aneb stálo to za to!

Středa:

Co mě to proboha jenom napadlo, přislíbit účast v takovéhle bláznivé akci? Trmácet se někam do horoucích pekel, pak ještě na kopec, tahat se s baterkama, s rádiem a ještě tam vláčet dlouhé trubky na stožár…To je fakt naposled, co tohle podnikám.

Čtvrtek:

To je krámů, to jsem zvědav, kam to všechno nacpu. Copak nemůžou vzít také něco ostatní, copak musím všechno přinést já? No, jsem zvědav na Tomáše s tím jeho stožárem, to se pronese. Jenže on si to před domem naloží na auto a má vystaráno. Druhé boty, ponožky, svetr. Pyžamo. Mám si vzít pyžamo?

Pátek:

Samozřejmě, nepřijede pro mne. Copak je to tak daleko, že mi nemůže naložit bagáž na Barrandově? Člověk se uvolní z práce dřív a teď tu dobu strávím cestováním na druhou stranu Prahy. A než tohle všechno dotáhnu k autobusu tak vypustím duši. A co budu dělat, když mne autobusák s těma trubkama vyhodí? Kde ten autobus zase je, už má patnáct minut zpoždění. Samozřejmě, pátek odpoledne, zacpanej most a celá Jižní spojka. No sláva, už je tady. Tak pustíte mne sakra s těma trubkama?

No, to je pěkný. Já se sem táhnu přes půl města a teď tu budu čekat v dešti, než mne naložej. To je zima, taky už by mohlo přestat pršet. To jsem zvědav, co budeme dělat v tomhle počasí v Krkonoších.

Ahoj, tak jste tady. No, to je všechno moje, to berem s sebou. Ty jsi řidič, tak se postarej, kam to uložíš.

No a zase čekáme. Kde ten Pavel je, proč mu to tak dlouho trvá? Už začínám mít hlad. Kam jsem si vlastně zapakoval tu obloženou housku? Ahoj Pavle, tak rychle, jedem nakládat k Tomášovi, ať co nejdříve vyrazíme.

Kudy to jedeš, proč jsi odbočil? Máme přeci jet rovně po hlavní na Poděbrady a pak na Hradec…

Hele pumpa. Zastav, dáme si kafe z automatu. Kluci, víte že tu wc stojí pětikorunu? Sledujte ty antény, ten má auto jako s tykadlama. To je přeci Em Iks eks Bé Em Iks. Ahoj Mílo, co tu děláš?

Objížďka, 12km, to nám ješte chybělo. Víte někdo vůbec, kde to vlastně jsme? To jsou kopce, to bude spotřeba benzínu.

Tak jsme tady. Konečná, vystupovat, vyložit, nanosit, vybalit. To je tíha. A leje jako z konve. Pršet tady v Krkonoší teda umí. Pokojíky jsou dobré, sem s vejdem. Není tu nějaká zima? Aha, není sezóna, netopí se. Koneckonců deset stupňů na vyspání taky stačí. Brrr. Pojďme se rychle někam najíst, ať se ohřejem.

Škoda jen, že v hospodě nevaří, kuchař šel už domů. Dal bych si svařáka, pane vrchní a pro mladé čtyři čaje. Stočtyřicet korun? To je zadarmo, díky. Vypadá to, že cestou zpět na boudu zase pěkně promoknem.

Sobota:

Vstávejte, jdeme na to. Bože, to je zima. A venku snad přestává pršet, nebo co. Poznáte to někdo v tom mraku? Ponožky, svetr, vyčistit zuby, uvařit čaj do termosky. Platí varianta č.2 pro špatné počasí – jedno pracoviště, tři pásma. Kdo ponese tu velkou baterii? Rukavice, kde mám rukavice. Už přestává pršet? Máš všechny kabely? Deník, vemte si deníky. Rychle, ať nám neujede autobus. A vzbuďte někdo Štěpána…

To je div, že to ten dýchavičný autobus vyjel až sem nahoru. Naftová ekologie na českou přírodu. Aspoň, že ten řidič neměl řeči na ty naše trubky. Asi je tu zvyklý na ledacos a na ledaskoho. Možná i na pražáky, hi. Takových serpentin, to bych teda nechtěl šlapat s baterií v baťohu. Výška jako v Himalájích, končí stromy, dál už jenom kleč a kameny. To je Sibiř, tady to fučí, rychle čepici přes uši. Hele, támhle jsou závěje sněhu. Jak tohle přežiju, to teda nevím. Maminko moje, já chci domů. No prosím, třicet metrů od autobusu a už první kontrola – ochránce z Krnapu. Co si asi myslí o takových bláznech, jako jsme my? Chtělo by to s ním trochu promluvit. Jestli nás tam nepustí, tak máme po žížalkách. Bože ten baťoh je těžkej, to se s tím budem tahat vážně až támhle na ten kopec? Dobrá zpráva: přestalo pršet. Špatná zpráva: nepřestalo, jen to padá zmrzlé. Pojďte sem do závětří k pomníku, tady se schováme. To se nedivím , že tu Hanč s Vrbatou umrzli. A to je květen. Vybalujte, budeme stavět. Že se ty vyvazovací provázky zacuchají? Zacuchaly. Jako pokaždé. Počkej tam né, musíš to jistit proti větru. Držte to někdo. Přivaž to, rychle, ať to nespadne. Mám zapojeno, kde je baterie? Tak začínáme s dvoumetrem? Kam směrujem? Aha, po větru. Pojďte sem blíž, sednout do chumlu. Vem si přes to pláštěnku. Hodiny, kdo má hodiny? Vem si náhradní tužku, tohle ti hned zamrzne. Tak pánové, teď bude půl jedenácté, máme tam 575 a čverec je JO70SS.

“Výzva, výzva, výzva, Expedice Krkonoše, Vrbatovo návrší, 1406metrů nad mořem OK1XTB portejbl, příjem.”

OK1TDU - David

David napsal o naší expedici rozsáhlý článek, který vyjde i v jednom čísle časopisu Radioamatér.