OK1TLT a QRP závod 2003 na VKV

SRPEN 2003

Krkonoše

Po 4-leté odmlce jsem se rozhodl, že odvysílám opět QRP závod na VKV z Krkonoš. Po předchozích portable vysílaní z Krkonoš jsem se rozhodl pro hřeben  Zlaté návrší v lokátoru JO70SS. Původně jsem předpokládal společnou účast i Štěpána OK1CSS, který však ve finále nemohl :-( a tak jsem odjezd naplánoval až na sobotní dopoledne. Ubytování jsem měl rezervované na Horních Mísečkách, kam jsem z Prahy dorazil okolo 13:00 SEČ.

SOBOTA    2.8. 2003

Mohyla

Po příjezdu jsem se rychle ubytoval a hurá na kótu. Měl jsem štěstí, protože jsem stihl i autobus z Horních Míseček k Vrbatově boudě. Bylo sice narváno, ale i tak mě řidič vzal se stožárem a anténou, díky. Stanoviště jsem zvolil vyhlídku u pomníku Hanče a Vrbaty.

Zlaté návrší

Anténu jsem vzal s sebou 9 el. F9FT a s ohledem na hmotnost jsem měl i nový portable stožár z bambusových tyčí. Tento stožár je velice jednoduchý a hlavně cenově dostupný pro začínající HAM portablisty a jeho popis + fotky naleznete také na mém webu.

Nejprve jsem složil anténu za údivu zvědavých turistů  a pak nastalo problematické sestavení a vykotvení stožáru s anténou. Bohužel se tu zrovna pohybovala skupina dětí, a proto jsem musel dávat veliký pozor ať někoho nezraním. V Krkonoších (v I. pásmu) je přísně zakázáno chodit mimo vyznačené cesty, což někteří nedodržovali, a tak se tu i o tomto víkendu pohybovalo několik strážců KRNAPu. Jejich odhodlanost jsem v neděli poznal i na vlastní kůži HI.

Kotvení stožáru Spojení stožáru PRACOVIŠTĚ

Pohled do Polska

Po úspěšném vykotvení antény jsem připojil svou FT-817 (PWR 5 W),  proměřil PSV a začal dávat výzvu do diplomu Tisícovky. Asi po 20 minutách  se začala nad hřebenem hromadit mračna. Pak to začalo,  nečekaný intenzivní déšť mě opravdu dostal. Stačil jsem jen odpojit ANT,  natáhnout pláštěnku z igelitu a čekat až to přestane. Po 15 minutách intenzivního lijáku, když jsem seděl na lavičce a pod pláštěnkou schovával nejen sebe HI, ale i RIGs.  Počasí se na chvilku umoudřilo a já tak stihl sbalit vybavení. Kolik toho za 15 minut napršelo dokládá níže foto (hloubka kaluží mezi kameny až 10 cm) !

Pracoviště Bunkr Kaluže

Vybavení

Dolů na Mísečky již po 17:00 nejel autobus, a tak jsem musel i s vybavením pěšky. Měl jsem tak tedy šanci si projít časný nedělní výstup na kótu HI. Cesta dolů trvala něco přes hodinku, a tak jsem stihl i večeři v 18:00. Cestou dolů jsem však musel dávat pozor, protože ještě poprchávalo a pod hřebenem to pěkně na kamenech klouzalo. Po asfaltové cestě to je bezpečnější, ale pomalejší.  Po večeři jsem vše co šlo vysušil a připravil na nedělní ráno. Než jsem si šel lehnout, tak jsem ještě proladil VKV a krátce na kus drátu zaposlouchal na 80m.

FT-817

NEDĚLE    3.8. 2003

Cesta na vrchol

QRP závod začínal již od 7:00 UTC, a tak jsem si dal budíček na 6:00 SEČ. Vše jsem měl již od večera připraveno a tak jen malé posilnění před výstupem a hurá na kopec (v  jedné ruce ANT a na zádech cca 8 kg batoh hi). Cestu jsem zvolil opět rychlejší lesem a i za cenu malých foto přestávek jsem dorazil na vrchol něco málo za hodinu. V nadmořské výšce cca 1000 m se otevřel krásný výhled na kótu Kotel a směrem na JZ. Po předchozí zkušenosti jsem stožár i s anténou sestavil v kratším čase a mohl jsem tak i pořídit několik fotek. Východ sluníčka  nad opuštěným hřebenem byl nádherný. Před vlastním závodem jsem si ergonomicky upravil sezení na lavičce a i stačil jsem proladit pásmo, kde bylo již slyšet několik stanic v Alpe Adria Contestu.

Cesta OK1TLT na vrcholu OK1TLT dorazil na vrchol

CQ de OK1TLT/p

V 7:00 UTC začal závod a já s 5W zvolil taktiku "koloběžka" HI což znamená prolaďovat pásmo a celkem se dařilo. Sice spojeních nebylo moc, ale soustředil jsem se na bodové hodnoty především z HA, 9A a OE. Také jsem několikrát volal CQ s 5W, ale mělo to úspěch jen z větší části na OK stanice. Docela mi překvapilo zastínění do DL, protože jsem z tohoto směru předpokládal pile-up HI. Odpoledne jsem pak střídal CQ a prolaďování pásma. Několikrát jsem se pokoušel volat IK stanice, ale marně. Bohužel byl na ně pileup a s 5W to bohužel nešlo. Bylo potěšující, když na výzvu přišel HB0/OK1JFH/p. Také potěšilo i QSO s Honzou  OE/OK1COM/p. Ke konci  závodu jsem navázal i spojení s Pavlem z HB0/OK1MCS/p. Po závodě jsem se pak rychle přemístil dolů a pak autem domů do Prahy.

ANT RIGs ANT na stožáru

ZÁVĚREM

ANT a pracoviště

V závěru se pokusím zhodnotit pozitiva a negativa mého portable vysílání z Krkonoš.

+ Super kóta, malé rušení dáno především podmínkami QRP závodu.

+ Radost z QSO delších více jak 400 km s 5W především z JV.

+ QSO s klukama, kteří byli v HB0 a v OE.

+ Nedělní super počasí, také i ubytování.

- Sobotní déšť a znemožnění vysílat do diplomu Tisícovky.

- Malý počet spojení s DL stanicemi.

- Pravděpodobně špatná taktika díky relativně malému bodovému zisku z této kóty.

- Trochu jiný provoz než na 70cm, což také přineslo bodovou ztrátu.

- Chyby v logu - veliká bodová ztráta !!!!

Deníky ze závodu jsou umístěny v odkazu LOG z QRP závodu na VKV 2003.

ANT

OK1TLT Tomáš OK1TLT Tomáš

Děkuji za přečtení reportáže a všem za navázaná spojení !